9 ijzersterke communicatievaardigheden in de Palliatieve Zorg

Current Status
Not Enrolled
Price
€99,95
Get Started
In de wolken

9 ijzersterke communicatievaardigheden in de Palliatieve Zorg

Leer beter te verbinden en zorg voor meer harmonie door:

  • Op de juiste manier een gesprek aan te gaan
  • Luisteren en de beste vragen leren stellen
  • Je valkuilen te leren kennen
  • Je verlegenheid met het onderwerp te overwinnen
  • Signalering van de palliatieve fase
  • Herkennen van palliatieve stadia
  • Leren praten over levensvragen en afscheid nemen
  • Jouw eigen rol niet te onderschatten
  • Casussen te doorlopen
  • Technieken en hulpmiddelen leren kennen
  • Het uitvoeren van een aantal eenvoudige opdrachten

Vrijwilligers, verzorgenden en verpleegkundigen vinden het moeilijk om op het juiste moment contact te leggen met de cliënt en hun geliefden aan het einde van het leven. Samenwerken en verbinden, niet alleen met de professionals, maar vooral met de cliënt en zijn dierbaren, wordt als een probleem ervaren. Als dat ook voor jou geldt, sta je dus niet alleen.

Verdrietige vrouw

Palliatieve zorg is mooi om te geven, maar als samenwerken en verbinden moeilijk is, is het ook lastig om wensen, behoeften en voorkeuren bloot te leggen. Je kunt veel kennis hebben over het stervensproces, palliatieve sedatie of symptoombestrijding, maar zonder die verbinding heeft het toepassen van al die kennis niet altijd de juiste resultaten.

Palliatieve zorg met een goede verbinding tussen professional en cliënt geeft veel voldoening. Ik kan er zelf over mee praten vanuit ervaring. Een betere verbinding leidt tot meer samenwerking. Betere samenwerking leidt tot beter symptoombeheer en zorg die beter is afgestemd op de behoeften van de cliënt. Hoe mooi is dat? Hoeveel voldoening zou dat kunnen geven? Je kunt dan warme zorg geven die is afgestemd op de wensen van de cliënt en zijn geliefden.

Hoe maak je contact met cliënten die zijn uitbehandeld en zich misschien zelfs in de terminale fase bevinden?

In deze training leer je beter contact te leggen met cliënten in de palliatieve fase en krijg je tips, zodat je beter kunt omgaan met cliënten, familie en geliefden.

Leerdoelen. Als je deze training hebt afgerond dan kun je:

  • Het belang onderkennen van communicatie in de palliatieve fase
  • Verschillende gesprekstechnieken hanteren
  • Aansluiten bij behoeftes en wensen van de client
  • De contextuele benadering in communicatie gebruiken

De plaats waar de cliënt zich bevindt is ook belangrijk, omdat de omgeving soms bepaalt wat belangrijk is. Want sommigen van jullie werken in ziekenhuizen, verpleeghuizen of hospices, anderen in de thuiszorg of andere disciplines. Hou dat in gedachten als je vragen beantwoord.

Wat is palliatieve zorg?

Palliatieve zorg voorkomt en verlicht lijden bij een levensbedreigende aandoening.

De regie en autonomie ligt bij de cliënt, waarbij wensen en behoeften leidend zijn.

Het is niet gericht op genezing, maar door vroegtijdig reageren op signalen kan iedereen (artsen, zorgverleners, mantelzorgers, familie, dierbaren, vrijwilligers, specialisten) samen en in goed overleg met de cliënt en zijn dierbaren zorgen voor een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven, comfort en harmonie. De dierbaren van de cliënt worden hier uitdrukkelijk bij betrokken.

Daarbij spelen niet alleen lichamelijke klachten een rol, maar ook psychische, sociale en existentiële (bijvoorbeeld zingeving). Inlevingsvermogen, compassie, respect en communicatieve vaardigheden zijn hierbij noodzakelijk. De uitgebreide beschrijving over wat palliatieve zorg is, kun je hier lezen. 

De training bestaat uit 4 onderdelen, elk onderdeel bestaat uit een hoofdstuk:

  1. De eerste kennismaking (hoofdstuk 1)
  2. Bewustwording (hoofdstuk 2)
  3. Gespreksvoering (hoofdstuk 3)
  4. Jouw rol (hoofdstuk 4)

Binnen elk onderdeel zie je situaties waarin iemand in de palliatieve fase je hulp goed kan gebruiken. Waarom is praten over het levenseinde belangrijk? Hoe reageer je bij de eerste kennismaking, welke vragen gebruik je in gesprekken en wat is jouw rol hierin?

Over de vragen: je kunt 1 of meer punten per goed ingevuld antwoord verdienen. Bij een aantal vragen zijn meerdere goede antwoorden mogelijk, dat betekent dat je voor zo’n vraag soms wel 5 punten of meer kunt krijgen. Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn, staat dat erbij aangegeven. 

Je kunt extra punten krijgen als je een toets succesvol hebt afgerond, soms wel 10. Verder zijn er een paar opdrachten die je moet voltooien, waar je ook extra punten voor kunt verdienen. 

Alle video’s moeten in zijn geheel worden afgekeken, anders kun je niet verder naar het volgende onderdeel.

Zijn er nog zaken onduidelijk, dan kan je ook het filmpje met uitleg nog een keer bekijken.

Nu gaan we dus naar het onderdeel/ hoofdstuk “Kennismaking”.

Dit is het materiaal dat bij deze training hoort. Het geeft je de gelegenheid om dieper in de stof van communicatie en gesprekstechnieken van palliatieve zorg te duiken. Het materiaal staat op een andere plek in een digitale bibliotheek buiten deze leeromgeving. 

Scroll naar boven